berusaha FOKUS demi masa depan.

Assalamualaikum everyone, may Allah's blessing be upon us here and hereafter.


Alhamdulillah, hari baru dah bermula dan saya kena pulun berlipat kali ganda untuk menyiapkan proposal phd. FOKUS Ekmi!. At least dapat siapkan Chapter 1:Introduction itu pun jadi lah (auw, masih bertoleransi dengan diri). Hari ini rutin saya bermula seperti biasa, bangun pagi terus masak nasi untuk bekal ke lab. Sudah tiga hari saya membawa bekal ke lab. Jimat masa dan duit pastinya. Kalau lah nak keluar makan pasti akan membazir masa sebab sesak dengan manusia yang lapar di UTM ni. Biasanya saya hanya masak nasi goreng baki nasi malamnya tapi semalam saya tak makan nasi so, kenalah masak nasi dan buat sayur sikit. Mujur ayah tak mengajar kami adik beradik hidup memilih lauk yang sedap ja, so saya kalau dapat nasi dengan sayur kubis + sambal ikan bilis pun dah cukup best dah.


My tiny kitchen tempat saya masak2 for my BIG stomach.


Sudah siap semua, saya rempit ke lab dengan skuter. Cadang saya nak bertukar kepada kereta sebab lebih selamat, mak pun suruh saya angkat kereta secondhand sebab saya pernah jatuh moto depan Jusco tapi rempit lebih jimat kan? Kalau boleh, saya nak jimat and cut cost sehabis baik demi masa depan phd saya. Mak,please memahami cek. T_T.


Dah sampai lab, Dr.wan sampai dengan biskut raya yang sangat best. Katanya, ada yang dia beli dari Kelantan dan ada yang bibik dia bawa dari Indonesia. Memang Dr.Wan sangat pemurah, walaupun dia bukan my supervisor tetapi kebaikan hatinya terhadap saya dan group saya sangat-sangat mengharukan. Bebaru ni dia bagi heater letak kat lab supaya senang kami semua nak minum milo ke nescafe during writing. Selesa amat writing dalam lab baru ni.

Tempat writing; nampak sangat tak memdatang idea tp better dari dalam bilik saya yg sgt seductive tu.

Okeyh, so let me excuse myself for awhile. Let me focuse on my tehcnical writing yang perlu di submit cepat2. My supervisor is a Head of my department dan sangat busy. Setiap apa yang  nak dihantar utk di check mesti kena hantar seminggu awal dan dia bukanlah jenis yang nak call or push saya. Die jenis supervisor yang cool and rilex which is very nice la tapi  kalau cool selalu saya pulak gelabah. Dia cool saya gelabah, okey la kan? Kalau dua2 cool hancus la saya time proposal defense nanti.


Baca jurnals dan summarize kan mereka adalah sangat susah kalau tak fokus. Mintak2 boleh menulis tanpa plagiarism. Dulu zaman degree copy paste senang jek.

 
Pengajarannya, be fokus dalam setiap tindakan. Jangan play2 time kerja, play2 time playing games tu absolutely OK!

11 comments:

  1. wah shahjiehan post the same question 3x. dah siap master, now tgh wt phd lak.

    ReplyDelete
  2. salam kenal..dah follow awak.

    jemput ke blog saya ye?

    MOHD NASER.com

    ReplyDelete
  3. waaaaaaaa
    maceh ye mai belogmimi+follow tadi
    waaa
    amik PHD kat UTM ke?
    heee..tahniah2!
    cos ape ehhh..

    ReplyDelete
  4. Cheqna:
    baik, saya akan fokus lg.

    En.NasZ:
    thanks, i've following u

    aimie amalina:
    Thanks follow blog ni gaks. aah, amik polymer engineering.

    ReplyDelete
  5. Assalam ekmi..terima kasih sudi follow blog mak cik2 ni..terima kasih banyak.
    pandai ekmi berjimat.dan tahniah..teruskan usaha sehingga berjaya..

    ReplyDelete
  6. thanx follow sy...dah follow sini...wah utm....rindunya...:)

    ReplyDelete
  7. Acik Erna: Sama2, insyaAllah..sedang berusaha.

    Aanie: Kalu rindu mai la jenguk utm ni

    ReplyDelete

 

Her Blog Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template