Banyak nak catch up

Assalamualaikum..

My last post was on 26 January 2012 and I'm writing in here again after almost 2 months. Alasan biasa nak cover kemalasan ialah tak ada masa. Bajet kerja macam PM busy nak melawat sana sini padahal student ja pun. Dalam masa 2 bulan tak mencoret, banyak sangat unexpected things happened in my life. Baik dan kurang baik. Nak tau tak, masuk bulan ni pejam celik pejam celik dah masuk setahun setengah perjalanan PHD saya tapi saya masih belum mampu produce 1 paper pun. Sedih betul dengan kelambatan projek saya. I put all the blames on me, jangan risau pengaruh luar yek. Seriously, saya sangat-sangat teruk. Malu sangat dengan dunia luar  termasuk kawan-kawan, adik beradik, sedara mara yang kagum dengan saya sebab tak lama lagi nak dapat Dr. dah but actually it won't happen kalau project saya tak siap-siap. Nampak tak anda semua kagum pada orang yang salah?. Mesti hampa semua akan cakap,

 "siapkan la projek tu, apa susah?".

Masalahnya, saya MALAS. Penyakit paling susah nak cure. Malas nak ke lab, malas nak baca journal, malas nak writing, malas segalanya. Tapi bagi saya, malas tu boleh diubati dengan motivasi diri untuk berjaya. Masalah kedua muncul iaitu saya dah tak bersemangat. Bukan hilang semangat nak meneruskan PHD, choi! tak pernah terlintas lagi nak buat benda half-as*. Mari saya terangkan "hilang semangat" dari view seorang student PHD yang sedang buat research eh..lagi senang saya bagi contoh terus lah:

Projek saya basically nak produce or synthesis whatever words yang bermaksud menghasilkan gel yang boleh mengeluarkan baja (such as urea) secara sikit demi sedikit & after baja dah keluar gel untuk diharapkan untuk degrade dalam tanah. So, saya kena reka formulasi yang economical & novel untuk project nih berdasarkan previous research. for that reason, saya kena melalui proses trial & error over and over again sampai lah matlamat tercapai. Kalau semua berjalan lancar macam ditulis dalam proposal memang bukan research lah, tapi kalau asyik failed setiap kali run experiment berhari-hari berbulan-bulan semangat juang yang waja pun akan downgrade ke kancil jua. Mula-mula memang positive gila. Semua jenis kata-kata semangat dah tampal dalam bilik mengikut nasihat Prof.Muhaya contoh --> "saya rajin, saya bersemangat, saya suka masuk lab, saya suka buat eksperiment" tapi bila asyik menemui kegagalan.... at last, dari pagi sampai malamnya hang boleh idle atas katil sambil merenung bumbung macam the walkers (Zombie dalam The Walking Dead).

Maka, akhirnya pada 11hb 2 saya nekad nak balik kampung. Dok UTM sambil mengutuk kelemahan otak sendiri tidak berguna jugak. Dengan kereta yang baru saya dapat (nanti kalau saya rajin saya tunjuk picture), dengan takda lesen (fail bukit, 26hb ni test lagi sekali..pray for me everyone!) saya drive ke Melaka sorang-sorang untuk berjumpa dengan 2 orang adik saya sebelum kami berangkat pulang ke Kedah. Dari Melaka ke Kedah, tunang adik saya yang drive.. jangan salah sangka saya akan drive sejauh tu tanpa lesen. Nyawa adik beradik saya lebih berharga dari nyawa saya. Sampai di rumah, rasa seronok sangat! Hilang semua tekanan research bila tengok ayah, mak, anak sedara, adik beradik& famili. 

Time lepak atas parkin depan rumah, ayah baru balik dari kebun. Dah sebulan hujan kat Kedah, lama jugak ayah tak menoreh. Sambil buang uniform menoreh,ayah tanya;

"Bila habis?" 

For the record, saya dengan ayah bukan jenis bersembang mesra. Dari kecik saya takut dengan kegarangan ayah, bila saya besar perbualan kami memang sangat minimum. Nak cakap kat telefon sorry lah, not his type. 

"Ikut kertas, lagi setahun setengah kot". 

Jawab saya dengan kurang yakin. Nak elaborate panjang2 kalau research tak complete tak boleh grad, kalau panels tak lepas time viva tak boleh lepas, kalau tak ada paper publish kat international journal pun tak boleh grad pasti ayah takkan faham semua tu.

"Anak pakcik M yang sambung mcm hang ni dah berenti. Tu dah pi Kolumpo cari kerja"


"ohhh....."  

Saya taktau nak komen apa, lagipun pakcik M mana pun saya tak ingat dah. Disebabkan tak ramai yang sambung belajar di kampung, berita macam ni pasti cepat tersebar. Kesiannya anak pakcik M tuh.

"Hang macam mana. ok lagi ka?"

 .. Ayah sambung lagi. Mesti dia risau saya jadi macam anak pakcik M. Ayah tanya sambil menggosok-gosok kakinya yang berlumpur, kebun masih basah dengan air hujan agaknya.

"Hahahaha.. ok la kot" 

Ayah senyum terus dengar jawapan saya. Mesti dia rasa lega... walaupun ada "kot" kat hujung ayat. Gelak dipermulaan ayat tu nak cover kegusaran hati yg kurang semangat. Bila tengok uban ayah, tak mungkin saya nak cakap tak ok.


Walaupun ayah orang kampung, dialah orang pertama yang support saya time saya cakap nak sambung PHD. Of course la ayah tak pernah luahkan secara terang terangan depan saya. Time saya tak yakin nak sambung PHD mula2 dulu, ayah kumpul orang kampung buat kenduri doa selamat & baca Yaasin untuk kejayaan saya. Terharu sangat, dari situ saya tahu ayah sokong saya. Ayah bukan jenis meluahkan sayangnya secara verbal, dia tunjuk melalui tindakan dia. Sebagai anak saya kena faham-faham sendiri (walaupun banyak kali jugak kami adik beradik tak faham). Ketika orang kampung lain mula menyoal

"Bila dia nak abih belajaq?"
"Dah 25 tahun tak mau kerja lagi ka"
"Bila dia nak kahwin?"
"Bila dia nak bagi duit kat mak ayah dia pulak?".

Ayah gelak ja dengan soalan semua tu..

Saya spent time kat Kedah 3 hari sahaja sebab kena balik resubmit proposal. Walaupun sekejap, semangat untuk meneruskan research dapat direfill secukupnya. Alhamdulillah. 

Rasanya lepas ni entry saya akan berkisarkan perjalanan research PHD saya yang membosankan..so kalau nak cerita gosip artis sila ke blog Abang Nara dan kalau nak cerita troll orang sila cari Obe. 



Thanks Allah, i'm still alive


2 comments:

  1. gudluck ok. never give up. lecturer sy dulu gtau, die siapkan master 3 tahun. research die ada problem kot. tp die positif je. awk pun positif jugak ok.

    :))

    ReplyDelete

 

Her Blog Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template